Friday, August 19, 2011

Oh!!!~ Ceritera hari kesembilanbelas puasa : Bazar Ramadhan

Assalamualaikum semua! (^_____^)V

Saya nak sambung mengenai artikel tentang '10 Amalan Terbalik'... Sebelum ini saya ada ulas salah satu perkara yang terdapat di dalam artikel tersebut... Kepada yang terlepas, boleh klik DI SINI... Kali ini saya nak sentuh mengenai bazar Ramadhan dan di dalam artikel itu ianya berbunyi begini :

'Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati bahawa perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun... Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah... Bukankah amalan kita terbalik?'

Saya akui perkara itu dan siang tadi adalah kali ketiga saya pergi ke bazar Ramadhan sepanjang hidup saya... Dan saya berbelanja sebanyak RM7... Untuk saya seorang!~ Seperti yang saya dengar dari berita semalam, ada salah sebuah negara Islam yang sisa makanan di negaranya adalah paling tinggi apabila tiba bulan Ramadhan... Kenapa ini semua berlaku? Adakah kerana kita terlalu mengikut nafsu lapar yang menghuni jiwa dan minda kita?

Apabila tiba bulan Ramdhan, pembaziran akan berlaku... Tidak kiralah sama ada dari pengeluaran wang atau darip segi pembuangan sisa makanan yang tidak habis... Kalau dari segi pengeluaran wang, saya tidak namakan ianya satu pembaziran kerana pada bulan Ramadhan inilah ada sesetengah para peniaga menaikkan harga makanan yang dijual... Tetapi, pembeli juga harus disalahkan kerana kita harus membuat pilihan yang bijak di dalam memilih gerai yang menjual makanan dengan harga yang berpatutan... Seperti siang tadi, saya membeli roti john yang kebiasaannya berharga RM2.50 kini dijual pada harga RM4.00... Itu memang salah diri saya sendiri kerana tidak survey harga makanan terlebih dahulu...

Kalau dari segi pembuangan sisa makanan pula, ini adalah kerana sifat tamak yang menguasai diri kita... Bila tiba di bazar Ramadhan, mula rambang mata untuk beli ber-macam2 jenis juadah... Dan kerana terlalu ikutkan nafsu makan, kadang2 ada yang sanggup berbelanja hampir RM50 dalam sehari!~ Dan apabila makanan yang dibeli tidak habis dimakan, maka ke tong sampahah jugalah dicampakkan...

Kepada mereka yang boleh memasak, silalah memasak di rumah sahaja kerana kita boleh bajet nak masak untuk berapa orang makan... Dari situ perbelanjaan dapur akan sama seperti perbelanjaan2 pada bulan2 lain... Ataupun mungkin kurang!~ Itupun kalau mereka tidak menjejakkan kaki ke bazar2...

Sebenarnya, pada bulan Ramadhan inilah kita mendidik hawa nafsu kita untuk tidak ber-lebih2an... Tetapi ramai yang tidak dapat melakukannya... Semuanya kerana nafsu menguasai akal... Tetapi ada yang akal menguasai nafsu, namun akan ditepis di dalam hati dengan kata2, 'Sekali sekala aku berbelanja besar... Setahun sekali je...'.

Selagi nafsu menguasai akal, apapun tak boleh (!) bak kata kumpulan JAMBU... Maka renung2kanlah untuk ingatan bersama... (^_____^)V

Gambar ihsan dari Google... (^_____^)V


P/S : Terima kasih kepada Emak yang memasak juadah iftar setiap hari untuk kami... (^_____^)V

8 comments:

Bigdaddyz said... [Reply]

harus bersederhana itu yang seeloknya...untung ada org tua boleh masakkan hari2...hehe

d_LA said... [Reply]

dla masak je, mmg jimat giler..leh spend tuk bersahur lak nt..tersangat jrg bli mknn kat bazaar ni sbb salu x puas ati, bek msk je walaupun lauk simple2 je..

Henry Zackery said... [Reply]

sesaknye... nape x snap pic ??

AMARAN 18 SG : UNTUK YANG BERANI SAHAJA

Botak said... [Reply]

biasanya bulan puasa nilah orang rakus berbelanja., nafsu²..

SiS NaD said... [Reply]

Inchik BigDaddy : Tu la... Untung ada Emak yang baik.. (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Dyla : U r rite dear... Elakkan pembaziran.. Tak gitu? (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Henry : Kamera Sis tak canggih la.... Huhu!~ (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Botak : Tahu takpe.. Syaitan kena ikat,. manusia bermaharajalela... (^_____^)V