Tuesday, August 16, 2011

Oh!!!~ Ceritera hari keenambelas puasa : Sedekah

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Semalam sementara menunggu iftar, saya terbaca satu artikel... Artikel tersebut berbunyi '10 Amalan Terbalik'... Begini bunyi salah satu amalan terbalik tersebut :

'Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kendur kahwin), orang kerap melakukan 'salam berisi' iaitu hadiah wang yang diberi semasa bersalam (saya tak tahu di tempat korang dipanggil apa)... Kalau tidak ada duit nak dikepit di dalam tangan, maka malu nak pergi kenduri.. Tetapi kalau menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi... Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah... Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan, bukan untuk menambah pendapatan...'.

Bila di-fikir2 balik, ada betulnya kata2 tersebut... Orang yang kematian ahli keluarga lebih memerlukan sumber kewangan kerana kemungkinan ahli keluarga yang meninggal itu merupakan ketua keluarga mereka... Kebetulan pagi tadi di pejabat office, ada dilancarkan kutipan derma untuk seorang pegawai yang kematian bapa... Tak tahulah berapa yang dia terima... Saya ada memasukkan beberapa keping not 1 ringgit... Tapi tak tahulah ianya mencukupi atau tidak...

Apa salahnya kita saling bantu membantu sambil meringankan beban keluarga si mati... Lagi2 di bulan yang mulia ni... Banyak pahalanya... Di bulan Ramadhan sendiri dituntut supaya umat Islam memperbanyakkan sedekah... Tak luak pun duit yang korang ada tu...

Kalau di hari perkahwinan pula, ia se-olah2 menjadi satu syarat untuk kita memberikan 'salam berisi'... Atau mingkin ianya sudah menjadi adat di negara kita... Sebenarnya 'salam berisi' ini tujuannya pun untuk meringankan beban si pengantin... Yelah, mana nak bayar duit orang yang datang rewang, mana nak bayar duit khemah yang ala2 mewah, mana nak bayar duit pelamin yang ala2 istana... Sebab tu orang kata buat majlis perkahwinan biar bersederhana... Tapi ramai yang mengiakannya tapi yang mengiakan tu la yang buat majlis ala2 40 hari 40 malam... So, nak bagi ke 'salam berisi' pada majlis grand tersebut sebab confirm2 duit dorang sangattttt banyak untuk membuat majlis tu...

Errr... Lagi 1 jam nak berbuka... Apa2pun, 'tepuk dada, tanya iman'... (^_____^)V


P/S : Orang kata 'What You Give, You Get Back'... Wah!~ Dah macam lagu Scorpion pula... (^_____^)V

4 comments:

sekamar rindu said... [Reply]

salam..

salam beisi satu alaman yg baik..

EZAN IDMA said... [Reply]

yup . kdg2 kita alpa kan

SiS NaD said... [Reply]

Inchik S.K : W'salam... Yup!~ (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Ezan : Biasalah manusia.... (^_____^)V