Friday, July 12, 2013

Oh!!! Ragam Ramadhan 2013 : Hari kedua!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum semua! (^_____^)V

Hari kedua puasa, sahur nasi putih bersama sambal udang semalam.... My favourite meal! Tapi hari ini tak dengar pula 'Sahur! Sahur!' dari surau, seperti semalam... Tok Imam dan Pak Bilal Sahur di rumah kot... Hari ini masuk kerja semula selepas cuti satu hari... Terasa malas yang amat sangat! Lepas sahur, terus duduk di atas katil... Niat dihati, mahu duduk2 sahaja, tapi faham2 sajalah apa yang berlaku... Tidur...

5:50 pagi, alarm dari telefon tak berapa canggih saya berbunyi... Bangun, capai ubat gigi, capai baju, capai tuala, masuk bilik air... Sambil berus gigi, sambil mata terpejam... Kemudian ber-siap2 untuk pergi kerja... Tunggu Kak Su datang hantar anaknya Sarah ke rumah saya... Emak jaga Sarah... Saya tumpang Kak Su pergi kerja... Satu pejabat...

Dalam kereta saya bertanya, "Kak Su mengandung ke? Emak saya cakap Sarah beritahu yang Kak Su mengandung"... Jawab Kak Su, "Ha'ah, tapi baru satu bulan lebih"...

Hari kedua puasa, entah kenapa kepala pening sangat2... Sampaikan buat kerja pun bersandar pada dinding... Nasib meja meja saya bersebelahan dengan dinding... Serius rasa macam mahu muntah... Migrainkah? Saya pernah diberi suntikan kerana migrain... Dan tak mahu ianya berlaku lagi... Minyak angin Cap Kapak Mas hampir habis  saya buat  tonyoh2 pada hidung dan dahi... Loya sangat2!

Masa siapkan entri semalam pada waktu rehat, sampai nak naik pitam semasa menaip entri tersebut... Siap taip, publish, terus tidur... Masa ada setengah jam lagi sebelum pukul 2 petang... Jangan di-sia2kan waktu yang ada...

Pukul 2, bangun tidur, masih pening lagi... Buat kerja setengah jam, kemudian terus ambil keputusan untuk pergi sembahyang Zohor... Niat untuk berehat sebentar di surau... Sangat2 tidak larat... Bawa sekali minyak angin... Semasa ambil air wuduk, beberapa kali hampir termuntah... Tapi ditahan... Tak mahu batalkan puasa walaupun mungkin jika saya muntah, ia dikategorikan sebagai 'tidak sengaja'... Selepas ambil wuduk, cepat2 menuju ke surau... Sampai sahaja di surau, buka tudung, duduk, terus bersandar ke dinding... Sambil tonyoh2 minyak angin pada dahi dan hidung... Dua orang pegawai atasan yang baru selesai sembahyang bertanyakan keadaan saya... Saya jawab, "Kepala saya pening sangatlah, Puan... Tak larat...". Mereka faham situasi saya... Sambil mereka ber-siap2, kami berbual... Bila saya mahu bangun untuk sembahyang, salah seorang bertanya, "Dah ok ke?". "Dah ok sikit, Puan".... Terus saya capai telekung dan sejadah, tunaikan kewajipan saya...

Balik rumah, Emak masak  bihun goreng dan keropok goreng... This is my favourite break fast  meal masa bulan Ramdhan... Sedari semalam dah request pada Emak untuk  buat meal tersebut... That's my number 1 favourite break fast meal during fasting month... Thanks Emak... I love you so much! Makan dengan berselera apabila tiba waktunya...

Semasa azan Isya', bersama Wani dan Emak, kami menuju ke surau... Tunaikan solat wajib dan solat sunat... Saya buat 8 lagi... Emak dan Wani buat penuh...


P/S : Hari ini sudah hari ketiga puasa... Entri basi sekali lagi! (^_____^)V

No comments: