Tuesday, July 16, 2013

Oh!!! Ragam Ramadhan 2013 : Hari ke-6 dan ke-7!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum semua! (^_____^)V

Semalam, puasa ke-6 bersamaan 6 Ramadhan. saya telah diduga oleh Allah SWT... Gara2 sakit perut yang men-cucuk2, saya lewat sampai ke pejabat... 8:08 pagi, itu waktu yang tercatat pada punch card saya semasa saya mengetik punch card tersebut... Semasa dalam perjalanan ke pejabat, saya tidak menunjukkan reaksi risau kerana saya redha... Oh ya, Kak Su cuti...

Sampai di pejabat, dek kerana keadaan yang sejuk melampau, lebih sejuk dari Kutub Utara, saya telah mengalami demam urat... Sakit tidah terkata! Sudahlah sakit di perut tidak baik2 lagi, ditambah pula dengan demam urat... Sekejap2 saya bersandar pada dinding di tepi saya, sambil membuat kerja... Batuk yang dialami pula makin men-jadi2... Ya Allah... Hamba-Mu tetap tabah menghadapi ujian-Mu...

Habis waktu kerja, saya tumpang Ana sampai Plaza Angsana kerana Emak akan ambil saya di situ... Kebetulan semasa Ana sampai di Plaza Angsana, Emak pun sampai... Alhamdulillah, tidak perlulah saya menunggu kedatangan Emak dalam keadaan kesihatan yang sememangnya tidak berapa mengizinkan...

Masuk waktu berbuka, Emak kuatkan kipas, tapi saya perlahankan semula kipas siling tersebut sampai Emak menegur perbuatan saya. "Sejuklah, Mak..." jawab saya ringkas... Selesai iftar bersama keluarga, saya terus sembahyang Maghrib... Semasa sembahyang di dalam bilik, saya alihkan kipas supaya tidak mengenai tubuh saya yang sememangnya kesejukan... Pada Wani dan Fatin, saya telah berpesan agar tidak membuka pendingin hawa dan menghalakan kipas dinding dan stand fan pada saya...

Selesai solat Maghrib, badan semakin panas dan kesejukan yang dirasai semakin ketara.... Dek kerana keadaan kesihatan yang kurang memuaskan, saya berbaring di atas katil dan terus tertidur sehingga waktu sahur hari ini... Ya Allah, tidak pasal2 lewat solat Isya' saya...

Hari ini, puasa ke-7, bangun sahur, badan terasa lebih segar dari semalam... Demam yang dialami hanya sehari cuma... Hari ini pergi kerja dengan Kak Su... Dan rutin berjalan seperti biasa... Waktu balik pejabat pula terpaksa melalui satu lagi dugaan... Perjalanan pulang dari pejabat ke rumah yang kebiasaannya mengambil masa hanya 40 minit telah menjadi hampir dua (2) jam gara2 kesesakan teruk... Ya Allah, dugaan ketika menanti waktu iftar...

Semasa sedang menempuh kesesakan tersebut, tiba2 kereta Kak Su dilanggar oleh kereta belakang... Hentaman dan bunyi dentuman yang kuat menyebabkan kami berdua tertolak ke depan sedikit dari tempat duduk kereta... Selepas perlanggaran tersebut, Kak Su berhentikan kereta dan keluar dari kereta untuk berjumpa dengan tuan punya kereta yang melanggar kereta Kak Su... Pemandu kereta di kiri dan kanan (jalan 3 lorong) me-lihat2 ke arah kereta Kak Su... Makin sesaklah jalan... Tak sampai 15 saat, Kak Su masuk semula ke dalam kereta... Saya tanya Kak Su, apa yang rosak... "Calar sikit je... Cat tertanggal...".

Keputusannya, Kak Su tak ambil apa2 tindakan terhadap pemandu kereta belakang... Pemandu tersebut pun telah minta maaf... Lagipun jalan tengah sesak sangat2... Malas mahu keruhkan 'keadaan'... Akhirnya, jam 6:40 petang, saya sampai di rumah... Kasihan dengan Kak Su, sudahlah kereta kena langgar, sampai rumah lambat, nak pergi beli makanan untuk berbuka lagi... Apa2pun, Alhamdulillah, semua selamat...


P/S : Masa untuk tidur... Entri basi dan entri segar bersatu... (^_____^)V

No comments: