Thursday, August 4, 2011

Oh!!!~ Dugaan hari keempat puasa...

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Eh2!~ Dugaan lagilah... Asyik2 diduga... Bila entah nak berhenti diduga... But it's ok... Saya terimanya dengan hati yang terbuka... Kali ini kisah mengenai kerja lagi... Hehe!~ Di dalam 23 kes yang saya kena pergi, hanya 3 je yang dapat respon positif... Yang lain? Yang lain semuanya negatif... Tidak jumpa dengan alamat yang diberi satu hal, yang malas nak layan satu hal... (-_____-") Tapi tak mengapa bak kata Dato' A. Rahman Hassan...

Kemudian saya ada pergi ke rumah satu responden... Hujan lebat, jadi saya gunakan payung... Sampai dipagar rumah responden tersebut, si isteri memanggil si suami untuk keluar berjumpa saya... Setelah si suami keluar, saya jerit padanya supaya stay je kat dalam rumah sebab hari hujan... Tapi dia membuat isyarat tidak dapat mendengar dan tidak dapat bercakap... Oh, baru saya tahu dia merupakan orang kelainan upaya (OKU)...

Dengan keadaan hujan dan tanpa menggunakan payung, dia keluar membukakan mangga pintu pagar dan menyuruh saya masuk ke tempat parkir kereta rumahnya yang berbumbung... Kemudian saya menunjukkan borang ungu yang tertera alamat rumahnya dan nama sebuah syarikat... Dengan menggunakan bahasa isyarat, dia mengatakan itu memang alamat rumahnya tetapi dia tidak pernah menubuhkan syarikat tersebut... Dengan menggunakan bahasa isyarat lagi, dia memberitahu bahawa dia sudah duduk di rumah itu selama lebih kurang 7 tahun dan mungkin syarikat itu milik penghuni sebelumnya...

Walaupun terpaksa berkomunikasi dengan orang kelainan upaya, saya tidak menganggapnya satu dugaan tetapi satu pengalaman baru... Dan walaupun saya kurang faham dengan beberapa maklumat yang cuba disampaikan oleh responden, saya senang 'berbual' dengannya...

Antara isyarat penting... 

Jom belajar!~ (^_____^)V


P/S : Esok duduk di pejabat office!~ (^_____^)V

4 comments:

Ku Azhar said... [Reply]

ha ah..kt tempat ku pn ade sorg oku jgak T_T

Fyzal said... [Reply]

pengalaman yang mahal semuanya tu. bukan semua orang dapat pengalaman sebegitu.

EZAN IDMA said... [Reply]

suka tgok oku. diorg tabah mnghadpi hidup :)

J.Syazwana said... [Reply]

best kan kalau dapat belajar bahasa dorang.
hehe :)