Saturday, August 13, 2011

Oh!!!~ Ceritera hari ketigabelas puasa...

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Oh, biskutku hangus!~ Huhu!~ Tak fasal2 naik hangit biskut yang dibakar dalam oven... Nasib baik loyang yang pertama... Hangit pun hangitlah... Sebenarnya saya suka makan biskut yang hangit... Rasanya sungguh menusuk kalbu... Jadi, yang hangit tu saya simpan di dalam satu bekas, untuk santapan pembuka bicara saya... Hehe!~

Hangus sudah!~ (^_____^)V


Untuk loyang2 yang seterusnya, saya sangat ber-hati2... Setiap 5 minit saya akan menjenguk ke dalam oven (padahal dah set masa dah)... Penat gila buat biskut ni... Biskut yang diberi nama Butter Cookies ni memang setiap tahun saya akan buat... Ya (!), saya yang buat tanpa bantuan siapa2... Emak tolong sukat bahan je... Hehe!~ Tahun lepas saya buat pada waktu malam... Nak tahu sampai jam berapa saya buat? Sampai jam 12:30 tengah malam... Masa tu semua sudah masuk tidur... Saya seorang je yang bertungkus lumus bersengkang mata di dapur bersendirian untuk menyiapkan biskut kegemaran saya ni... Demi Butter Cookies, apapun sanggup saya lakukan...

Menunggu bunyi 'ting'!~


Tahun ni saya buat pada waktu siang... Dari jam 11 pagi sehingga 7:30 malam... Hampir 8 jam!~ Saya hanya berhenti untuk sembahyang... Nak berhenti untuk minum air tak boleh sebab bulan puasa... Huhu!~ Lagipun buat biskut bukannya memerlukan kita ber-lari2 anak... Duduk je atas lantai, uli2 tepung, tekap2 dengan acuan, masukkan dalam oven... Siap!~ Tadi semasa iftar, tinggal loyang terakhir je...

Siap sudah!~ (^_____^)V


Resipi : 1 buku butter + 300 gram tepung gandum + 90 gram tepungg jagung + 100 gram tepung ising... Uli kesemua bahan, tekap guna acuan dan bakar dalam oven / microwave (160 darjah celcius) selama 15 minit...


P/S : Esok buat biskut lain pula... (^_____^)V

12 comments:

FadzMeera said... [Reply]

wah dh strt buat biskut raya...
nak try lah resepi tue :)

Syazwan Che Deraman said... [Reply]

hehehe.
biskut gula hangus ada?

selamat berpuasa ;)

Daddylicious said... [Reply]

rajin yer buat kuih ...org sekarang rajin membeli jer...hehe

Unknown said... [Reply]

salam sis nad..eii.lama x kesini ye..hehe..skg nie aku update blog pas tu cow..hadoi..tp dgn kesempatan nie boleh bg2 skit komen kan....wah..cabaran demi cabaran sis tempuh dgn pelbagai ragam yer..kuih hanggit pun ada..hahaha....

adinda awin said... [Reply]

ghajen nye nad wat kuih hehe
nanti nak raye umah nad la ek ngeeeeeeee

lady-D said... [Reply]

huhu..ciannye biskut tu rentung..

SiS NaD said... [Reply]

Cik Meera : Silakan cuba!~ (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Syazwan : Ada2... NHehe!~ (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik BigDaddy : Tu la pasal... Tapi kalau buat sendiri lagi seronok!~ (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Jo : Never mind la Jo... Thanks sebab drop by.... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Awien : Silakan la datang... Bawa tunang sekali ea... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Dyla : Kesian biskut tu... Huhu!~ (^_____^)V