Friday, April 1, 2011

Oh!!!~ SATU PEMBOHONGAN + GURAUAN MELAMPAU!!!~

SITUASI 1...

Seorang pemuda yang sedang menghadiri kursus di luar kawasan dikejutkan dengan panggilan dari rakan serumahnya yang mengatakan bahawa rumah mereka telah dipecah masuk... Rakan serumahnya mengatakan banyak barang2 milik si pemuda itu yang hilang... Si pemuda yang sudah tidak senang duduk dan tak sedap hati tu meminta izin dari bosnya untuk pulang ke rumah tanpa menamatkan kursus tersebut, pada hari itu jugak... Maka memandulah si pemuda itu dari Kangar, Perlis ke Kuala Lumpur... Setibanya di rumah, didapati tiada tanda2 rumahnya dipecah masuk malah rakan serumahnya sedang relax2 menonton TV... Lalu bertanyalah si pemuda kepada kepada teman serumahnya...

Si Pemuda : Beb, kau kata rumah kita kena pecah masuk... Aku tengok tak ada apa2 pun...

Teman Serumah : Memang tak ada apa2 sebab kau dah kena 'APRIL FOOL'!!!!~ (Sambil ketawa)

Si Pemuda : Lahanat kau!!!~ Kau tahu tak aku sanggup tak habiskan kursus aku sebab lawak bodoh gila babeng kau ni!!!~

Teman Serumah : Ala... Sorry la beb... Niat aku cuma nak bergurau je...

Korang teka la sendiri apa yang berlaku seterusnya...


SITUASI 2...

Ada sepasang suami isteri yang baru 5 bulan mendirikan rumah tangga... Si suami sangatlah jahil bab2 agama, lagi2 mengenai hukum hakam dalam agama... Si isteri pulak ada la sedikit2 ilmu agamanya untuk membimbing si suami yang jahil tu... Nak dijadikan cerita, pada 1 April 2020, si suami dengan niat untuk bergurau telah melafazkan talak kepada si isteri...

Si Suami : Ayang, abang ceraikan ayang dengan talak tiga!

Si Isteri : Abang!!!!!!!!!!!!!!!~ Kenapa, bang? Apa salah ayang???????????????????

Si Suami : Eh, ayang... Janganlah me-raung2 macam ni... Abang gurau2 je la... 'APRIL FOOL'!!!!~

Tapi, selepas tu gliran si suami pulak yang meraung apabila diberitahu yang talak yang dilafazkannya tu adalah sah!~ Padan muka!!!~



Ke-dua2 situasi di atas adalah berbeza tapi mempunyai tujuan yang sama, iaitu untuk meraikan 'April Fool'... Ada apa dengan 'April Fool'? Wajib ke bagi kita umat Islam untuk meraikannya? Kenapa perlu mengingati perayaan tersebut sedangkan perayaan mengenai agama sendiri susah untuk diingat? Tapi itulah yang berlaku setiap kali tibanya 1 April... Kalau boleh setiap orang nak meraikannya dengan lawak jenaka yang me-lampau2...

Dipercayai sambutan 'April Fool' mula dirayakan setelah kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol... Dan ada pula yang mengatakan ia mula dirayakan di Perancis kerana satu insiden mengenai sambutan tahun baru pada tarikh 1 April tersebut... Bagaimanapun, ke-dua2 cerita tersebut adalah bohong belaka... Jadi, apa yang boleh dipercayai sekarang ini? Renung2kan dan selamat beramal...

(Sila klik untuk tumbesaran)


(Sila klik untuk tumbesaran)


P/S : Tanggal 1 April 2011, saya telah kembali bekerja... Entrynya akan dihasilkan selepas ini... (^_____^)V

18 comments:

ZIEMA said... [Reply]

tu lah pasal..
tak suka APRIL FOOLS!!!

fool gila!!!!!!

SiS NaD said... [Reply]

Tau TaKPe... SiS PuN TaK SuKeR... TRaSe D PeR-MaiN2KaN Je...

storyfromme said... [Reply]

ish,yang situasi suami cerai isteri talak 3 tu memang sah tau.kalau ikut Islam,ucapan tu dikira melafazkan talak walaupun sekadar untuk main2.bab talak ni tak boleh main2.

ila said... [Reply]

katun kt bwh tu klakar r..hehe..

Bella Bell said... [Reply]

nice entry..setuju! :)

SiS NaD said... [Reply]

CiK FaD : Tu La PaSaL... Lau DaH JaHiL SaL aGaMa, TaK YaH La B'FooL2 SaNGaT... (-_-"(

SiS NaD said... [Reply]

CiK iLa : HeHe!~ 2 JaM SiS DoK LuKiS KaRTuN Tu... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

CiK BeLLa : THaNKS DeaR!~ (^_____^)V

Wan Gerrard said... [Reply]

sangat x best bila kena prank..tp xleh sambut april fools

Sham said... [Reply]

har har har...dulu masa sekolah2 dulu jadi acara wajib gak sambut april fool ni...mmg blody fool betullah...

d_LA said... [Reply]

nak gurau boleh tp biarlah secara berilmiah kan..kalo over sgt cr nahas namanya..

Henry Zackery said... [Reply]

jangan la maen april fool.. leh bergado tau :)

Tukar Password Anda Sekarang

SiS NaD said... [Reply]

iNCHiK GeRRaRD : TaK YaH La SaMBuT... taK PaT PaHaLa PuN... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

iNCHiK SHaM : Tu La... SiS PuN TaK T'KeCuaLi KNe PRaNK... (-_-")

SiS NaD said... [Reply]

CiK DiLa : Tau TaKPe... TaPi oWaNG YaNG MNGeNaKaN Tu TaK PK SuMeR Tu DaH... YaNG DoWaNG PK, NJoY!~ (-_-")

SiS NaD said... [Reply]

iNCHiK HeNRy : YeZZa!~ TaKooT!~

Nadhrah Yasmin said... [Reply]

Best-best :D

SiS NaD said... [Reply]

HeHe CiK NaDHRaH... (^_____^)V