Wednesday, March 2, 2011

Oh!!!~ Adik kesayangan saya hampir eksiden!~


Semalam, 1 Mac 2010, tidur saya dikejutkan dengan suara emak pada pukul 7 pagi... Suara mak yang high tone , bukan dengan nada marah tapi dengan intonasi yang tegas... Dari butir2nya, saya dapat tahu yang mak sedang menggunakan kuasanya kepada adik kesayangan saya iaitu Amir...

Amir ni kenapa? Kenapa tak nak pergi sekolah? Kena marah dengan cikgu? Amir tak buat kerja sekolah, memanglah cikgu marah... Kena rotan...”. Lebih kurang macam tu la leteran mak...

Mula2 tu saya ingatkan adik bongsu saya, Aiman yang buat perangai sebab setiap pagi dia memang akan mengamuk tatkala bangun dari tidur... Memang rutin harian Aiman, seorang pelajar Darjah 1, macam tu setiap pagi... Wah!~ Rutin harian tu... Kalau ada award ‘Budak Suka Buat Perangai Waktu Pagi’, Aiman boleh menang award tu... Serius!~ Dia tu suka sangat menangis pagi2 dan mengamuk macam orang kena ‘Rasukan Ablasa’... Kadang2 lepas saya sembahyang Subuh, kalau dia masih buat perangai setan dia tu, tangan saya ni akan naik kat pipi dia... Uish!~ Garang betul la saya ni... Dan Aiman pernah menyatakan bahawa saya adalah orang kedua yang garang dalam hidup dia selepas cikgu di sekolah dia... WTF??? Ditekankan di sini, bukan what the fabulous tapi what the fuck!~ Macam mana saya boleh dapat tempat kedua? Ini tidak adil... Huh!~

Ok2... Berbalik kepada cerita sebenar tanpa ada auta, rupa2nya Amir yang buat perangai... Tapi Amir kadang2 memang akan buat perangai ‘tak nak pergi sekolah’ dia... Tapi pagi ni, saya memang terkejut sangat2 bila mak ada sebut pasal eksiden... Terus saya bangkit dari katil dan menuju ke ruang masa tamu... 

Saya tanya dengan mak apa yang berlaku... Mak beritahu yang Amir turun dari motor secara tiba2 masa motor tengah bergerak... Masa tu mak  hantar dia dan Aiman pergi sekolah... Kejadian berlaku di depan kedai mamak dekat dengan surau Imigresen (area blok rumah saya jugak)... Dah la kat belakang motor ada kereta... Mak kata nasib baik kereta tu sempat brek... Mak cakap habis baju dia koyak...

Saya menoleh ke arah baju sekolah Amir yang dah koyak rabak... Masa tu Amir dah tukar ke baju sekolah yang lain... Saya yang sudah menyinga  menyirap masa tu terus mengambil alih leteran mak...
Saya : Amir ni kenapa? Kenapa turun dari motor? Kalau Amir kena langgar macam mana?

Mak : Amir nak mati kena langgar ke? Adik (Aiman) tu rajin je pergi sekolah... 

Saya tahu bukan niat mak nak sebut perkataan tu pada Amir, mak Cuma risaukan Amir... Hati ibu mana yang tak risau bila anaknya buat perkara stupid macam tu.

Tiba2 saya sedar  yang saya belum sembahyang Subuh, lalu saya menuju ke bilik air, ambil wudu’ dan sembahyang... Sebelum dan sesudah sembahyang, airmata saya  mengalir mengenangkan apa yang Amir lakukan... Saya risau!~ Dia adik kesayangan saya... Kalau kereta yang belakang motor mak tu tak sempat brek, apa yang akan jadi? Korang fikir la sendiri... Dah la waktu tu waktu kemuncak orang nak pergi kerja, nak hantar anak2 pergi sekolah... Memang busy gila kawasan perumahan saya ni kalau waktu pagi... Kebanyakannya bekerja  office hour. Nama pun kawasan perumahan kerajaan... Yang Polis sibuk kejar masa, Kastam pun sama, macam tu jugak dengan Marin, Tentera and Imigresen... Dah la kereta semua laju2...

Macam2 yang saya fikirkan... Kalau dia dilanggar kereta tu, takde lagi orang yang akan saya peluk setiap hari, takde lagi kerja sekolah yang perlu saya buat (kadang2 je saya buatkan... Kasih sayang seorang kakak la katakan), takde lagi orang yang akan belikan saya aiskrim potong, takde lagi orang yang akan saya bising2 bila tak buat kerja sekolah...

Lepas sembahyang, saya pergi kat Amir yang duduk di sofa...Masa tu mak pergi hantar Aiman ke sekolah... Saya cakap dengan Amir secara ganas lembut...

"Amir nak tahu... Cikgu tu pun pernah ajar akak (setelah mengetahui siapa guru yang dimaksudkan), siap jadi guru kelas akak lagi... Tapi akak tak pernah pun kena marah dengan dia sebab akak siapkan semua kerja yang dia bagi...

Saya tahu cikgu tu baik... Dia pernah jadi guru kelas saya... Dia merotan sebab nak mendidik adik saya... Lately, saya tengok kerja sekolah Amir semua ada lopong2... Dia selalu tak sempat salin sampai habis apa yang tertulis kat papan hitam... Perkara tu sangat menghairankan saya dan mak sebab Amir seorang pelajar cemerlang di sekolah... Selalu dapat Top 3 dalam kelas... Tapi tahun ni, prestasi dia merudum...

Amir hanya mendiamkan diri... Saya tengok tangan dia, luka... Kaki dia, luka... Pipi dia, lebam... Sedih saya tengok keadaan dia yang macam tu... Macam mana la dia boleh terfikir nak buat adegan berani mampus mati tu... Budak sekecil dia, yang hanya berumur 9 tahun dan belum matang lagi, sanggup lakukan aksi stuntman macam tu...

Lepas tu saya terus tinggalkan Amir dan menuju ke katil... Niat di hati nak sambung tidur balik, tapi saya nak tunggu reaksi abah yang balik darik kerja pukul 7:30 pagi... Bila abah balik, mak ceritakan apa yang terjadi kat abah... Ternyata tekaan saya yang abah akan marah2 meleset sebab abah mendekati Amir dan bercakap dengan lembut pada Amir...

“Amir, kenapa buat macam ni? Kalau Amir kena langgar macam mana? Tak kesian ke dengan mak?”

Apa2 pun, saya harap Amir tak buat macam tu lagi... Sangat merisaukan... Dia adik kesayangan saya...


  Tangan Amir luka dan melecet... (Sila klik gambar untuk tumbesaran)

Lengan Amir calar... (Sila klik gambar untuk tumbesaran)

 Bahu Amir luka... (Sila klik gambr untuk tumbesaran)

 Baju Amir koyak dan kotor... (Sila klik gambar untuk tumbesaran)

Baju ni terpaksa dibuang... (Sila klik gambar untuk tumbesaran)


P/S : Harap Amir tak buat aksi stunt macam tu lagi...








2 comments:

bro a'maL said... [Reply]

dah tu, x sekolah la hrtu?

SiS NaD said... [Reply]

SKoLa ReNDaH Je DieR TaK G... SKoLa aGaMa PeTaNG Tu DieR G...