Friday, January 27, 2012

Oh!!! Bercinta menurut Islam...

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Apa khabar semua? Wah! Tidak pernah2 saya bertanya khabar korang, hari ini tergerak hati nak bertanya... Harap2 anda semua sihat walafiat... Hari ini saya nak jadi Ustazah Nadiah... Baiklah, hari ini Ustazah ingin huraikan mengenai cinta menurut Islam... Ya, Ustazah tahu ramai anak2 muda di luar sana yang sedang dilamun cinta mabuk asmara, tapi adakah cara percintaan kita itu di dalam landasan yang betul? (Cuba anda bayangkan saya bercakap ala2 Ustazah Siti Norbahiyah)...

Di dalam Al-Quran, surah An-Nur pada ayat 30 hingga 31 ada mengatakan bahawa kaum lelaki dan kaum wanita Islam diperintahkan untuk menutup pandangan dari perkara2 maksiat, menjaga kehormatan diri dan tidak boleh menzahirkan perhiasan badan kecuali yang biasa kelihatan shaja iaitu muka dan tapak tangan bagi kaum wanita...

Perasaan cinta itu sebenarnya adalah perasaan semulajadi yang wujud pada diri manusia... Mereka cinta kepada ayah dan ibu, anak, sahabat handai dan lain2... Islam tidak pernah melarang kita untuk cinta ini, cuma yang Islam tekankan adalah teknik bercinta itu sendiri... Jika cinta seseorang kepada ibu bapa melebihi cinta kepada Allah dan rasul-NYA, jelas perbuatan itu adalah satu perbuatan yang bercanggah dengan nas Al-Quran...

Seseorang yang bercinta mengikut cara Islam begitu mudah, tidak susah seperti andaian sesetengah pihak... Apabila hati seorang lelaki berkenan kepada seseorang gadis, hendaklah dia menunaikan solat hajat atau solat sunat istikharah... Setelah keputusannya bulat dan tetap kepada gadis tersebut, hendaklah dia meminang gadis itu melalui ibu bapanya atau secara terus kepada gadis terbabit, seterusnya melangsungkan perkahwinan...

Setelah berkahwin, bolehlah si lelaki tadi bercinta dengan isterinya sebanyak mana yang diinginkan kerana cara ini adalah satu cara yang paling halal di sisi Allah SWT dan syarak... Inilah satu2nya cara bercnta di dalam Islam, bukan sebagaimana yang banyak berlaku pada zaman sekarang; bercinta ber-tahun2 sehingga berlaku perkara mungkar dan maksiat dan seterusnya menjadi masalah kepada negara...

Gambar ihsan dari Encik Google... (^_____^)V


Persoalan di sini, ada atau tidak anak2 zaman sekarang yang mampu untuk bercinta mengikut cara Islam? Jika soalan tersebut diajukan pada saya, jawapan saya adalah seperti anak muda di luar sana... Bagi saya, pada zaman sekarang, tiada istilah bercinta selepas kahwin kecuali jika seseorang itu disuruh kahwin paksa... Itu hanya pendapat saya... Apa2pun, 'tepuk dada, tanya iman'... (^_____^)V


P/S : Emak telah mencadangkan untuk mencarikan saya pasangan hidup! "Terima kasih sahajalah, Emak..." (^_____^")V

4 comments:

Noraim said... [Reply]

suka ayat di perenggan keempat. dan sy pun mcm akak. nanti suh mak pilih calon menantu dia. hee.

atIEsAyAnGkAmU said... [Reply]

hye....

kalau kite ikut ape yg dah disyariatkan mesti terlindung dri segala mcm gejala sosial kan..

ngeee! so cpt2 menikah..hehe..

SiS NaD said... [Reply]

Noraim ---> Hehe! Suruh emak pilih yang elok2 ya... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Atie ---> Betul tu... Setiap yang diajarkan oleh Islam, banyak kelebihan dan keistimewaannya... (^_____^)V