Wednesday, November 2, 2011

Oh!!!~ 'Perigi cari timba'... Salahkah?

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Sejak dua menjak, tiga menjak, empat menjak, lima menjak dan ber-menjak2 kebelakangan ini, saya sering memikirkan mengenai peribahasa ini... Ia datang menerjah ke kepala otak saya tanpa diminta dan tanpa dijemput... Ya (!), ia datang datang menerjah kerana bersebab... Dan yang saya pasti sebabnya adalah kerana keadaan diri ini yang masih lagi berstatuskan BUJANG... Tak best la perkataan bujang tu... Nak tukar kepada ANAK DARA...

Ok, dalam keadaan umur yang semakin meningkat dan kematian yang akan datang menjemput pada bila2 masa, satu perkara yang saya amat risaukan adalah mengenai status diri ini... Siapa yang taknak berkahwin? Itukan sunnah Rasulullah SAW... So, isu yang ingin diketengahkan di sini adalah, "Salahkah kalau perigi mencari timba?"



Sebenarnya, situasi tersebut telah pun diaplikasikan sejak zaman Rasululullah SAW lagi di mana isteri Baginda, iaitu Siti Khadijah yang berkenan dengan Baginda telah menyuruh orang2nya untuk meminang Baginda... Dan Alhamdulillah, Rasulullah SAW menerima pinangan tersebut... Kalau saya berada di zaman Rasulullah SAW pun saya akan menyuruh kedua orang tua saya untuk meminang Rasulullah SAW...

Kalau di zaman emak2 kita, peribahasa tersebut tidak dipraktikkan kerana dianggap memalukan (kerana sifat wanita Timur yang sangat tebal), kini zaman sudah berubah... Jadi tidak salah untuk si gadis mencari lelaki untuk dijadikan pasangan hidup, cuma perlulah dengan cara yang tidak memalukan diri sendiri... Oleh kerana lelaki sukar untuk memahami seorang wanita, maka tidak salah untuk seorang perempuan memulakan langkah terlebih dahulu... Caranya mudah, sama seperti cara seorang lelaki cuba untuk menarik perhatian seorang wanita...

Untuk itu, si gadis tersebut perlulah berani untuk mendekati lelaki yang dipuja itu... Selain itu, gadis tersebut perlulah mempunyai hati yang kental... Kerana apa? Yalah, takutlah kalau2 'pinangan' tersebut akan ditolak oleh si jejaka, tak ke meroyan di kemudian hari? Kalau fizikal dan mental tu dah kuat, apa sahaja jawapan yang diberikan oleh si jejaka akan diterima tanpa perasaan dendam dan malu...

Dan sebagai seorang perempuan, ciri2 kewanitaan tu perlulah dikekalkan di dalam diri... Jangan main terjah hentam kromo tak tentu hala bila nak mendekati seseorang lelaki yang bertakhta di hati... Sifat2 wanita Melayu terakhir tu perlu ada...

Lagi satu, kalau boleh selidik dulu latarbelakang si jejaka... Sebab apa kena selidik dahulu latarbelakang mereka? Sebab lelaki mempunyai ego... Kalau mereka tahu ada wanita yang ingin medekati mereka, makin naiklah ego mereka tu... Jadi pastikan yang mereka merupakan seorang yang jujur dan ikhlas apabila menjalinkan hubungan yang serius... Kalau tidak, bersedialah untuk dipermainkan oleh lelaki terbabit...

Apa2pun, kepada gadis2 yang akan cuba try test untuk mengaplikasikan peribahasa tersebut, semoga berjaya... Kalu niat yang dipasang adalah betul (ingin menjadikan lelaki tersebut sebagai pasangan hidup yang sah), InsyaALLAH segala urusan akan dipermudahkan... Ingat ya, dalam Islam dah diterangkan ada 4 ciri di dalam mencari pasangan iaitu KEIMANAN, KETURUNAN, KECANTIKAN dan HARTA... Jangan diabaikan 4 ciri tersebut...


P/S : Saya pernah mengaplikasikan peribahasa tersebut ke dalam hidup saya semasa cinta pertama dahulu... Cerita lama... (^_____^)V

14 comments:

adinda awin said... [Reply]

emm Mmgla zaman Rasulullah lagisememangnya perempuan yang approach lelaki...Tetapi itu sebab Rasul Klau awin berada di zaman tu pon Awin sanggup mendekati rasulullah dulu...

tp lelaki zaman sekarang ni...kita akn berfikir 2 kali nk start dulu ke x....sebab lelaki ni sifat die suka mengejar n bukan di kejar,,,hehe...just my 2 cents =)

cik RaRa said... [Reply]

haha. batul tu . dlm islam pun takde salahnye kalau perempuan nak gi pinang lelaki sekrng ni . cuma adat melayu je yg dah sinonim laki minang perempuan :) so , tak slah pun kalau perigi cari timba :D

onie said... [Reply]

masalahnya kalau onie ditempat perigi tu macam pelik, logically..takkan perempuan nak pinang laki... tapi tak salah sebenarnya ...

al_hakim said... [Reply]

jangan terlalu ikot adat..Islam,sunnah dan al quran rujukan dan panduan kita..

J.Syazwana said... [Reply]

takut lelaki tuh tolak. huhu

d_LA said... [Reply]

betul2..yg penting kena berani mencuba la kan..eh, situasi kita samalah nad..wuwu

josrevalution said... [Reply]

salam sis nad..amm...perkara camtu rasenye x salah kot..tp itu terpulang pada lelaki nnti..:)GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL

Ini Kisah Tia said... [Reply]

susah nak komen panjang2 sebab Tia takde pengalaman .. tapi , tak salah mencuba kan :)

SiS NaD said... [Reply]

Cik Awien ---> Senang cerita, zaman sekranag dah tak sama macam zaman dahulu... Perempuan dan lelaki sekarang berbeza dengan yang dulu... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Rara ---> Seememangnya tak salah pun... Cuma perasaan wanita timur tu terlalu menebal dalam diri perempuan Malaysia... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Onie ---> Kan... Tapi tak ada yang mustahil dear... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Al-Hakim ---> Anda betul... Apa2pun, 4 ciri dalam mencari pasanagn perlu dititikberatkan... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Syazwana ---> Betul dear... Sebab tu kita kena selidik dulu latarbelakang lelaki tu... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Dyla ---> Sama ye? Hukhuk... Rasa dilema kan? Huhu!~ (^_____^)V