Sunday, October 30, 2011

Oh!!!~ Ambil nyawa bukan lagi kerja Tuhan...

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

"Hari2 tengok berita buruk jam lapan
Hari2 tengok saudaraku berbunuhan
Bukankah mengambil nyawa itu kerja tuhan?
Bukan aku
Bukan kamu
Ajal DIA yang tentukan"

Gambar ihsan dari Encik Google...


Korang tahu lagu di atas? Itulah lagu yang didendangkan oleh Malique dan Rabbani yang berjudul 'Perang Sudah Tamat'... Isu yang cuba saya ketengahkan di sini adalah mengenai kematian yang mungkin tiba sebelum ajal sebenar kita... Kematian yang ditentukan di tangan manusia sendiri...

Ya (!), saya tahu bahawa Allah SWT yang menentukan ajal seseorang, tapi cara kematian mereka kadang2 menyayat hati... Pernah tidak korang terfikir tentang persoalan adakah Allah tergamak meletakkan ajal seseorang itu dengan cara yang sangat menyayat hati?  Contohnya, seorang bayi yang baru lahir diletakkan di dalam lubang tandas lalu di pam... Tak pun, seorang bayi yang baru lahir dicampak dari tingkat 3 sebuah bangunan... Itu baru kisah mengenai bayi yang tidak berdosa!~

Kalau kanak2 pula, dirogol, dibelasah lalu dibunuh... Itu belum lagi kes2 orang yang mati dibakar, di mana sebelum itu si pembunuh mendera mangsa dengan se-puas2nya... Tidakkah semua kes kematian itu sangat menyayat hati? Kematian yang letaknya di tangan manusia sendiri... Manusia yang mengambil nyawa manusia yang lain...

Tapi sekarang ini, mengambil nyawa bukan lagi kerja Tuhan... Semuanya kerja manusia... Manusia yang bertopengkan syaitan laknatullah!~

Contoh lain yang saya boleh bagi, Si A mengupah Si B untuk membunuh Si C... Si A mahu Si B tamatkan riwayat Si C pada hari esok juga... Nah!~ Siapakah yang mengambil nyawa Si C? Bukannya Tuhan tapi MANUSIA!~

Entahlah... Ini cuma pandangan saya... Saya hanya meluahkan apa yang saya dengar, lihat dan baca... Luahan yang telah lama saya pendamkan dek kerana kemarahan yang mem-buak2 di dalam hati terhadap mereka yang sanggup mengambil nyawa orang lain tanpa sedikitpun perasaan bersalah di hati yang mungkin telah lama  kering dan hitam...

Jika ada yang salah dan tidak betul dalam apa yang saya bicarakan, sila perbetulkan kerana saya menghasilkan entry ini dalam keadaan beremosi... Saya menerimanya dengan hati terbuka...


P/S : Ajal saya, tak tahu bila akan tiba...

10 comments:

Coolman said... [Reply]

manusia semakin kejam!!

SiS NaD said... [Reply]

Yup!~ Terlalu kejam...

josrevalution said... [Reply]

salam sis nad@..kalo pasai org ambil nyawa org tu ok lg tp kalo si ibu tu yang buang/sumbat dan macam lagi dgn bayi mereka yg memang tak boleh diterima!...sy pun dah muak semua tu..fuhh...manusia semakin jauh dgn tuhan skg ini...sedih pun ada..

SiS NaD said... [Reply]

Salam Jo...

Kan... Tu la... Sekarang ni dah akhir zaman... Macam2 bentuk keganasan yang berlaku... Keganasan terhadap darah daging sendiri yang tak boleh nak terima...

wan habibah said... [Reply]

manusia skrg mmg tak berhati perut

SiS NaD said... [Reply]

Manusia akhir zaman memang macam tu...

mynameismy said... [Reply]

T_T

Hanih Borhan said... [Reply]

Org kat dunia ni makin canggih makin jahat jadinya...haih

SiS NaD said... [Reply]

Cik My ---> T_____T

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Hanih ---> Tahu takpe... Semua sebab nafsu!~ :s