Friday, October 21, 2011

Oh!!!~ Jangan amalkan perkara ini!!!~

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Sedar tak sedar, sebenarnya di dalam kehidupan harian kita, ada beberapa perkara remeh temeh yang boleh mendatangkn kesusaahan dalam hidup kita... Kesusahan di sini bukanlah bermaksud yang kaya akan jadi miskin, yang sihat akan jadi sakit dan sebagainya... Dalam hadis2 ada terkandung perkara2 yang mempunyai hubungkait dengan kesusahan seseorang...
  • Tidak sembahyang atau solat... (Perkara wajib ini tidak harus ditinggalkan).
  • Tidak membaca Basmalah ketika hendak makan... (Sebelum makan diwajibkan membaca doa makan).
  • Makan atas pinggan yang terbalik...
  • Memakai kasut atau sandal dengan kaki sebelah kiri dahulu... (Setiap perkara haruslah didahulukan yang kanan).
  • Menganggap ringan apa2 yang terjatuh ke dalam hidangan makanan...
  • Berwuduk di tempat buang air besar atau air kecil...
  • Suka bersandar pada pintu rumah...
  • Suka duduk di atas tangga... (Orang tua2 selalu pesan mengenai perkara ini).
  • Membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan...
  • Membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung...
  • Tidak membersihkan rumah...
  • Membuang sampah atau menyapu dnegan kain...
  • Suka membersihkan rumah pada waktu malam...
  • Membakar kulit bawang...
  • Menjahit baju yang sedang dipakai...
  • Mengelap muka dengan baju...
  • Berdiri sambil bercekak pinggang...
  • Tidur tidak memakai baju...
  • Makan sebelum mandi hadas...
  • Ter-gesa2 meninggalkan masjid selepas solat Subuh... (Bukankah elok kalau dengar kuliah Subuh dahulu).
  • Pergi ke pasar sebelum matahari terbit... (Kalau gelap2, macam mana nak pilih ikan? Hehe!~)
  • Lambat pulang dari masjid...
  • Doakan perkara yang tidak baik terhadap ibu bapa dan anak2...
  • Tidak menutup makanan yang dihidang... (Kalau lalat atau habuk hinggap pada makanan, akan memudaratkan diri apabila makan makanan tersebut).
  • Suka memadamkan api pelita dengan nafas...
  • Membuang kutu kepala dalam keadaan hidup... (Se-elok2nya, bunuh dahulu kutu tersebut sebelum di buang).
  • Membasuh kaki dengan tangan kanan...
  • Membuang air kecil pada air yang mengalir... (Air mengalir bermaksud air sungai, air laut dll).
  • Memakai seluar sambil berdiri... (Sunnah Rasulullah SAW adalah memakai seluar dalam keadaan duduk).
  • Memakai serban sambil duduk...
  • Mandi junub di tempat buang air atau tempat najis...
  • Berjalan di antara kambing...
  • Berjalan di antara dua perempuan...
  • Suka mempermainkan janggut...
  • Suka meletakkkan jari jemari tangan pada bahagian lutut...
  • Meletakkan tapak tangan pada hidung...
  • Suka menggigit kuku...
  • Mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan...
  • Mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil...
  • Menguap ketika solat...
  • Meludah di tempat buang air besar atau air kecil...

P/S : Wallahualam... Jika ada yang salah, harap sudi perbetulkan...

6 comments:

smilenajah93 said... [Reply]

wahhaaa ! like this post ! thanks share !

Umie Artoqiemie said... [Reply]

aku suka bersih bilik waktu malam.. err.. tobat.

SiS NaD said... [Reply]

Cik Najah ---> Sekadar berkongsi... Most welcome dear... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Umie ---> Sama la dengan Sis... Siang bekerja, so malam je yang ada masa... (^_____^)V

nick dot anis said... [Reply]

kdg2 benda2 macam ni kite amik mudah je kan

SiS NaD said... [Reply]

Memang pun Anis... Benda remeh la katakan... (^_____^)V