Monday, June 20, 2011

Oh!!!~ Saya bakar peti ais!~

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Ni saya nak cerita mengenai rahsia yang saya simpan sejak saya sekolah rendah... Peristiwa yang berlaku semasa saya berada di dalam darjah 5 atau 6 itu tidak akan menjadi rahsia lagi apabila saya ceritakan pada korang semua... Sudah lama saya simpan rahsia ini, ada la dalam lebih kurang 13 tahun... Dalam keluarga saya, hanya Emak saya sahaja yang tahu setelah saya menceritakan kepadanya pada bulan Mac atau Februari yang lalu... Dan saya rasa Emak telah lupa akan rahsia tersebut...

Perghhh!~ Betapa terserlahnya kenakalan saya semasa zaman belum baligh dahulu dengan peristiwa ini... Dan ini merupakan kenakalan paling besar yang telah saya lakukan sepanjang hidup saya... Ceritanya begini... (Sila gunakan teknik imbasan yang telah dipelajari di sekolah)...

Pada suatu hari, di waktu petang, dengan angin yang sepoi2 bahasa, burung2 berkicauan sambil terbang bebas dan riang di udara, saya tidak keluar bermain dengan rakan2 seperjuangan kerana sebab2 yang saya tidak berapa ingat... Dan kebiasaannya, kalau saya tidak keluar, saya akan mengemas rumah... Dari bilik saya ke bilik Emak... Dari bilik Emak ke bilik Iwan... Dari bilik Iwan ke ruang tamu... Dan hari itu disebabkan terlalu rajin, dari ruang tamu saya ke dapur... Dan situlah kejadian tersebut berlaku...

Selepas mengemas dapur ala kadar, saya membuka peti ais dan ternampak satu paket rempah yang saya tidak ingat jenama dan rempah jenis apa... Seperti paket2 rempah yang lain, material pembungkus itu adalah dari jenis plastik...  Entah macam mana, terdetik di hati saya untuk membakar sedikit plastik pembungkus itu dengan mancis... Lalu saya mencapai kotak mancis di kabinet dapur yang melekat di dinding paling atas... Dah dapat apa yang diingini, saya menyalakan mancis dan membakar sedikit plastik pembungkus itu... Kemudian saya padamkan api yang menyala pada plastik pembungkus rempah itu dan terus menutup pintu peti ais... Tidak lama kemudian, saya mula terbau hangit... Saya terus mencari dari mana datangnya bau hangit tersebut dan sejurus sampai di depan peti ais, saya berasa tidak sedap hati... Apabila membuka pintu peti ais, YA ALLAH (!!!), peti ais rumah saya dah cair di dalamnya... (Tiba2 saya rasa macam nak gelak guling2 sekarang ni)... Seingat dan seyakin saya, saya telah memadamkan nyalaan api tersebut!~

Emak saya yang baru terhidu bau hangit terus menuju ke dapur dan terkejut melihat keadaan peti ais tersebut... Apabila Emak bertanyakan mengenainya, saya jawab "Tak tahu... Tiba2 je jadi macam ni...". Kemudian, Emak memberitahu Abah dan daripada perbualan mereka saya dengar Emak kata, "Mesti peti ais tu shot (litar pintas) kot...". Dan keesokan harinya, habis Emak canang dengan jiran2 tetangga yang peti ais rumah kami terbakar sebab shot... Adoyai!~ Rasa bersalah beb!~ Dan disebabkan kenakalan saya itu, hampir 3 4 hari juga rumah kami tidak berpeti ais dan kerana itu jugalah Abah membeli peti ais yang baru untuk rumah kami... Tapi bagus juga saya bakar peti ais tu... Kalau tidak, sampai bila2 kami tidak merasa peti ais baru yang lagi besar dari peti ais lama... Hehe!~

 (^_____^)V

Tapi kan, sekarang ni saya sangat fobia dengan bau hangit kalau berada di rumah... Dan bila terhidu bau hangit, saya akan cepat2 menuju ke peti ais dan membuka pintu peti ais... Takut kenakalan saya tu berjangkit pada adik2 saya... Hahahahahahahaha!~


P/S : Kadang2 zaman kanak2 boleh membuatkan kita ketawa dan insaf!~ (^_____^)V

4 comments:

adwafarahin said... [Reply]

BHAHAHAHAHA ayok tatayok! bakar peti ais la kan

nakal!! hihi

titan said... [Reply]

haha..gilalah. sampai cair tuu..

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Adwa : Haha!~ Aiyoo... Lak leng mata juling... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Inchik Titan : Tak sengajalah... (-_-)