Wednesday, January 26, 2011

Oh!!! Semuanya pasal kahwin!!!

Assalmualaikum semua!~ (^_____^)V

Hari ini saya telah merancang denga Cik Nurul untuk pergi ke pejabat office sebab hendak menghantar  yang tidak terhantar pada dua minggu lepas... Selepas itu, kami merancang untuk melihat pameran pengantin yang diadakan di Plaza Angsana... Saya agak teruja untuk ke pameran tersebut kerana saya suka melihat busana2 pengantin yang cantik2 dan pelamin2 yang gorgeous tak ingat! Entah mengapa saya yang terlebih excited padahal yang hendak berkahwin adalah Cik Nurul... Hari ini tidak berapa ramai pengunjungkerana hari ini adalah hari bekerja... Oh, bagusnya...

Sepanjang di pameran tersebut, banyak juga pamplet2 yang kami dapat...  Selain itu kami juga mendapatkan khidmat nasihat daripada perancang2 majlis perkahwinan yang mengambil bahagian... Mereka semua sibuk mempromosikan pakej2 yang mereka ada... Pakej termurah RM7 ribu manakala yang paling mahal RM24 ribu...

Kepada anda di luar sana, se-baik2nya anda survey dahulu pakej2 yang ada... Pastikan ianya berseuaian dengan bajet dan tahap kewangan anda... Janganlah 'biar papa asal bergaya'... Matilah pihak lelaki hendak mencari duit... Berhati perut sikitlah dengan pihak lelaki... Untuk makluman semua, ingin saya tekankan di sini bahawa majlis perkahwinan bukanlah acara 'tunjuk menunjuk' kemewahan majlisnya, tetapi merupakan acara 'tunjuk menunjuk' menantu supaya orang sekeliling tidak membuat fitnah... Mengadakan majlis perkahwinan hukumnya sunat muakkad (sunat yang dituntut)... Rasulullah SAW bersabda : "Dirikanlah kenduri walaupun dengan seekor kambing..." dan ''Sesungguhnya hendaklah engkau mendirikan kenduri kahwin..." (Iman Ahmad)...

Saya dengan rasa senagn hatiingin berkongsi tips yang saya rasa boleh menjadi panduan buat anda yang ingin dan akan melangsungkan perkahwinan... Apa yang perlu anda tahu adalah, perancangan tersebut mestilah dimulakan 6 bulan sebelum tarikh perkahwinan anda...


Tips Merancang Majlis Perkahwinan :

1. Wajib daftar kursus kahwin sebab kalau tidak daftar tidak boleh kahwin... Wajib! 2 hari sahaja... Buat  masa sekaranglah... Dengar cerita pada masa akan datang ia akan dilanjutkan kepada beberapa hari...
2. Buat pemeriksaan kesihatan (medical check up) iaitu ujian saringan HIV... Jangan lakukan di saat2 akhir kerana banyak prosedur yang perlu diikuti sebelum mendapat keputusan...
3. Lengkapkan borang dan dokumen yang perlu diisi dan jangan tunggu saat akhir...
4. Tetapkan tarikh nikah dan bersanding, dan kalau boleh pilih tarikh yang menyenangkan ke-dua2 belah pihak... Jangan terlalu lambat atau cepat sebab nanti takut majlis ke mana, pengantin ke mana...
5. Tentukan bajet yang ingin anda laburkan untuk majlis perkahwinan tersebut dan pastikan bajet tersebut di dalam lingkungan kemampuan ke-dua2 belah pihak... Cara terbaik adalah dengan membuat senarai mengenai 'kronologi' sebelum maklis; dari pemilihan tema, tempahan kad kahwin hingga kepada majlis bersanding dan kenduri kendara... Kemudian anggarkan bajet untuk setiap perkara yang tersenarai  bagi mendapatkan jumlah bajet secara keseluruhan... Ingat! Jangan keterlaluan dan lupa diri sehingga berhutang keliling pinggang... Bak kata pepatah,'ukurlah baju di badan sendiri'...
6. Kemudian bolehlah membuat pemilihan tema atau konsep perkahwinan dan pastikan anda bincang dahulu dengan pasangan mengenai tema yang ingin dipilih... Ini adalah penting supaya tidak terjadinya perbalahan dan percanggahan pendapat... Tetapkan juga lokasi majlis tersebut inign diadakan sama ada di rumah atau di dewan, taman, hotel dll...
7. Pembelian barang hantaran adalah amat penting... Se-elok2nya berbincanglah dengan pasangan berapa banyak hantaran yang ingin diberikan (sama ada 7 berbalas 9 dll)... Selalunya hantaran dari pihak perempuan adalah lebih banyak dari pihak lelaki... Untuk menyenangkan, sebenarnya anda sudah boleh mula membeli hantaran dari zaman anda masih lagi di dalam status pasangan kekasih... Beli sedikit demi sedikit... Beli yang basic2 macam kasut, beg tangan, baju dll...



8. Ada satu barang hantaran yang wajib anda beli iaitu cincin! Ini adalah bagi upacara membatalkan air sembahyang... Tapi ia depend pada anda sama ada ingin beli cincin, gelang tangan atau rantai... Dan pastikan ianya adalah dari material emas... Ada nilai... :)



9. Sekarang anda sudah boleh mula memilih pakej perkahwinan dan se-elok2nya buat pemilihan 4 atau 5 bulan sebelum majlis berlangsung... Kalau tempah lewat, takut pakej yang gorgeous2 dan mempunyai harga yang berpatutan habis ditempah orang (lagi2 kalau majlis anda diadakan pada musim cuti sekolah)... Biasanya pakej perkahwinan ini termasuklah baju pengantin, pelamin, solekan & dandanan (termasuk mak andam a.k.a jurusolek), pintu gerbang, hiasan meja makan pengantin, hiasan bilik tidur, fotografi, aksesori (payung, kipas, bantal nikah, set mernjis, bunga tangan, tiara/mahkota) dll...




10. Kemudian, bolehlah membuat tempahan set kanopi dan katering... Tempahan katering hendaklah dibuat awal2 supaya tukang masak dan konco2nya  boleh membeli bahan2 masakan awal2... Kanopi pun kena tempah awal... Antara yang termasuk di dalam pakej kanopi adalah kerusi, meja, khemah  arabian, tray lauk, pinggan, gelas dl....



11. Baiklah... Sila buat senarai jemputan yang terdiri daripada saudara mara, rakan2 dan VIP2... Bila sudah buat senarai senang sikit hendak buat anggaran tempahan kad kahwin... Nanti tiadalah berlakunya pembaziran...
12. Sudah ada senarai, maka boleh buat tempahan kad kahwin... Pastikan tempahan dibuat 3 bulan sebelum majlis... Kalau tempah awal2, nanti tak adalah anda hendak ter-kejar2 menjadi 'posmen'... Kad kahwin pun kena survey... Biar murah asalkan cantik... Sekarang ini sudah banyak kad2 kahwin yang cantik tetapi murah... Siap diberi pakej goodies bag & banner lagi...



13. Banyakkan yang anda sudah tempah? Tetapi jangan lupa untuk 'menempah' orang penting di majlis anda nanti... Jurunikah a.k.a Tok Kadi... Tetapi biasanya bapa pengantin perempuan yang akan nikahkan anak mereka... Jadi, pengantin lelaki kenalah bersiap sedia untuk berasa gugup di depan bapa mentua anda! Wali dan saksi pun pastikan sudah ada...



14. Ok, sekarang bolehlah beli souvenir untuk para tetamu... Takkan  hendak suruh mereka balik dengan tangan kosong? Apa yang saya boleh cadangkan adalah cupcake... :)



15. Barang hantaran yang dah siap dibeli sudah boleh dihantar pada orang untuk digubah... Tapi kalau anda mempunyai kemahiran dalam penggubahan barang hantaran, apa kata anda sahaja yang gubah... Selain jimat duit, anda boleh tentukan bentuk gubahan yang anda inginkan...
16. Kompang... Kompang itu wajib ada... Kalau tiada kompang, tidak meriahlah majlis perkahwinan... Selalunya rukuntetangga kawasan anda mesti ada kumpulan kompang sendiri... tempah sahaja pada mereka... Selain itu, hiburan lain seperti silat, marhaban, DJ, boleh ditempah sekali...
17. Ok, anda sudah boleh kahwin... (^_____^)V

    Tips Memilih Pakej Perkahwinan :


    1. Harga yang ditawarkan fixed atau boleh dirunding? Pastikan anda tawar menawar serendah yang boleh... Sebenarnya, kebanyakan harga2 untuk pakej perkahwinan bukanlah harga yang fixed (tetap)... Jadi, silalah tawar menawar selagi boleh tawar sambil makan biskut tawar dengan senyuman yang tawar... :D
    2. Kemudian pastikan harga yang terdapat di dalam pakej itu berpatutan atau tidak... Biasalah, harga pakej perkahwinan ini lain2... Padahal kualiti dan material yang mereka gunakan adalah sama...
    3. Ada caj pengangkutan atau tidak kalau pakej atau khidmat yang anda gunakan itu luar dari kawasan anda? Maksudnya, pakej yang anda ambil itu dari daerah atau negeri lain... Dan pastikan caj yang dikenakan adalah berpatutan...
    4. Adakah khidmat yang ditawarkan oleh perunding perkahwinan itu mesra? Ada sesetengah perunding, kalau kita bukan dari golongan VIP, mereka akan buat bodoh... Contohnya kalau minta adjust-kan baju atau lain2, mereka akan merungut... Apa2pun anda mempunyai hak untuk bersuara sebab anda telah membayar khidmat mereka...
    5. Pastikan pakej yang dipilih itu di dalam lingkungan bajet anda... Buat2lah berbincang dengan perunding perkahwinan kerana mereka akan mengesyorkan pakej2 yang bersesuaian dengan bajet anda...


    Tips Anggaran Bajet Perkahwinan :

    Tiada tips sebenarnya... Hehe! Cuma anda bolehlah membuat bajet untuk perkara2 di bawah...

    1. Kursus kahwin (RM120 bagi negeri Johor dan RM80 bagi negeri lain... Kalau saya tidak salah)
    2. Mas kahwin (ikut negeri masing2... Johor - RM22.50)
    3. Wang hantaran (selalunya antara RM8000 hingga RM15000)
    4. Upah jurunikah atau Tok Kadi (RM80+ kalau tidak salah)
    5. Barang hantaran
    6. Gubahan hantaran
    7. Cincin / gelang / rantai dll
    8. Pakej perkahwinan
    9. Fotografi (album, outdoor, indoor)
    10. Kenduri
    11. Khemah / kanopi
    12. Hiburan (DJ)
    13. Honeymoon


    Itulah serba sedikit tips yang dapat saya berikan... (Sedikit???) Haha! Kalau ikutkan hati, macam2 lagi yang saya ingin tambah...


    P/S : Majlis saya sendiri saya tidak tahu bila... Hehe! (^_____^)V

    4 comments:

    bro a'maL said... [Reply]

    gals.. always taking picture in washroom

    SiS NaD said... [Reply]

    HaHa!~ BoYS PuN SMe K... NaK SaYeR TNJuK BuKTi? :p

    zahida said... [Reply]

    hi..awak kalau nak wedding planner, awak bole search kat facebook Issyaz Wedding Enterprise or tuannya Areen Isrien atau 0134359383

    SiS NaD said... [Reply]

    CiK ZaHiDa : LuV iT!~ THaNKS DEaR!~ i WiLL aDD u.. (^_____^)V