Thursday, March 21, 2013

Oh!!! Misteri 'water container'!

Assalamualaikum semua! (^_____^)V

Hari ini telah berlaku satu persitiwa misteri di dalam hidup saya... Misteri yang tidak bisa dirungkaikan dengan teori2 sains dan juga logik akal... Peristiwa misteri itu berlaku semasa saya bangun bersahur pada pagi tadi... Teoat jam 4:50 pagi, alarm telfon saya berbuni dan saya bingkas turun dari katil dua tingkat saya... Sebenarnya, saya telah terjaga seawal jam 4:20 pagi kerana teredengar satu bunyi yang agak misteri di dalam bilik saya... Ber-kali2 bunyi itu bergema... Disebabkan bunyi itu, saya tidak dapat melelapkan mata sehingga jam 4:50 pagi...

Seperti biasa, selepas bangun saya ke tandas untuk menggosok gigi... Kemudian ke dapur untuk mengambil pinggan, dan mencedok nasi serta lauk yang tersedia di atas meja... Untuk pengetahuan, saya bersahur berseorangan kerana hanya saya seorang sahaja yang berpuasa di kalangan ahli isi rumah (guna term e-Kasih sikit)... Seperti biasa, selesai makan haruslah minum air dan air masak adalah minuman kegemaran saya (saya kurang menggemari air berperisa)... Saya telah tetapkan untuk minum 3 gelas air masak sejak dari hari pertama puasa (hari ini hari ke-4 saya berpuasa)...

Mula2 saya ke dapur untuk mengambil cawan setelah mendapati cawan yang saya tinggalkan pada malam sebelumnya tiada di atas meja... Dan di atas meja tiada satu cawan pun! Selepas itu, dalam keadaan kelam dengan hanya bertemankan lampu di dapur (meja makan terletak di ruang tamu), saya mula mengisi air ke dalam cawan dari water container yang terletak di atas meja makan... Selepas mengisi air dari water container ke dalam cawan kegemaran saya, saya duduk di tepi sofa yang terletak berhadapan dengan meja makan... Jika saya duduk di tepi sofa (tempat meletakkan tangan), saya secara automatik akan menghadap televisyen, manakala meja makan juga secara automatik akan terletak di kanan saya...

   
Inilah water container tersebut... Cawan biru di atas water container itu adalah cawan kegemaran saya, sama dengan cawan yang penuh dengan air tersebut! Ada 3 cawan yang sama di rumah saya... 


Selesai minum cawan yang pertama, saya mula melangkah ke meja makan... Tetapi, ada perkara misteri yang telah berlaku... Di dalam keadaan samar2, saya melihat di bahagian bawah tempat air keluar dari water container itu ada sebiji cawan yang penuh dengan air! Pelik (!), tapi itulah yang berlaku... Dan yang bertambah pelik lagi, tiada setitik air yang melimpah keluar dari cawan kerana air memang penuh sampai ke tahap maksimum! Saya mula merenung cawan tersebut dan di dalam fikiran mula berfikir bagaimana cawan yang penuh dengan air boleh berada di situ... 

Niat untuk minum bagi pusingan kedua terbantut agak lama gara2 saya merenung cawan tersebut... Saya tidak berani untuk mengalihkan cawan yang penuh dengan air itu ke tempat lain kerana imaginasi saya menguasai diri saya... Imaginasi saya mengandaikan jika saya alihkan cawan tersebut, akan ada tangan yang menyentuh tangan saya... Kira2 selepas 5 minit saya merenung cawan itu, Emak bangun dari tidur dan saya terus menceritakan kepada Emak apa yang terjadi... Saya tunjukkan cawan tersebut sambil menunjukkan cawan yang saya pegang... Kira2 seminit kemudian, Abah  bangun dan saya turut menceritakan cerita yang sama kepada Abah... Abah tanpa membuang masa terus mengambil cawan yang penuh dengan air itu dan terus mencampakkannya ke sinki... 

Sehingga saya menaip entri ini saya masih berfikir bagaimana cawan itu boleh penuh dengan air sendiri (tanpa ada orang yang mengisinya)  tanpa setitik pun melimpah keluar... Dan saya turut berfikir menagapa semasa saya minum air dari cawan saya bagi pusingan pertama, saya langsung tidak mendengar bunyi air diisi ke dalam cawan mahupun bunyi tuil tempat air keluar dari water container itu di tarik ke atas mahupun diturunkan ke bawah... 

Begitulah flahback saya... 


 P/S : Misteri yang masih belum terungkai...

No comments: