Sunday, April 1, 2012

Oh!!! Ber'husnudzon'lah dengan Allah SWT...

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Kadang2, terlintas dan terdetik di minda dan hati saya persoalan2 yang mungkin se-olah2 mempertikaikan setiap apa yang telah disuratkan oleh Allah SWT untuk saya...  Kadang2, ianya bisa membuatkan airmata saya berguguran lantaran daripada dugaan dan ujian yang diterima...

"Kenapa Kau duga aku sebegini, Ya Allah?"

"Ya Allah, aku rasa sangat tidak adil dengan apa yang aku lalui sekarang ini, Ya Allah..."

"Ya Allah, kenapa ini yang aku perolehi sedangkan aku meminta yang lain dari-Mu?"

Sebagai hamba-Nya yang lemah, sememangnya hati sesiapa pun tidak kuat apabila diduga dan diuji dengan ujian2 yang ringan atau berat... Dan sebagai hamba-Nya juga, kita tidak sepatutnya 'berburuk sangka' (su'udzon) dengan Allah SWT di atas setiap dugaan dan ujian yang kita lalui...

Janganlah merintih dan meratapi setiap apa yang berlaku, tetapi berdoalah kepada Allah SWT agar dipermudahkan segalan ujian dan dugaan yang dilalui... Sesungguhnya Allah SWT memberikan kita ujian bukan tanpa sebab, kerana Allah SWT sebenarnya ingin menguji tahap ketabahan hati hamba-Nya...

Allah SWT menduga kita kerana itu merupakan salah satu cara Allah SWT menunjukkan rasa sayang pada hamba2-Nya... Allah SWT tidak mahu kita terus leka dan hanyut dengan duniawi, maka dengan itu Allah SWT menguji kita supaya kita dekat dengan-Nya, kerana ganjaran syurga yang akan kita dapat setiap kali mengingati-Nya...

Kita turut diduga dan diuji kerana Allah SWT ingin memberikan yang terbaik untuk hamba-Nya... Apabila kita tidak memperoleh apa yang dihajati, jangan mempersoalkannya kerana Allah SWT sedang mengaturkan yang lebih baik dari apa yang kita pinta...

Husnudzon oleh Zaid...


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik untuk kamu... Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk untuk kamu... Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui..." (Al-Baqarah : 216)


Maka, berprasangka baiklah dengan Allah SWT kerana sesungguhnya Allah SWT sedang mengaturkan yang terbaik untuk kita...




P/S : Terima kasih, ALLAH... (Airmata bergenang)...

No comments: