Monday, February 4, 2013

Oh!!! Bicara jodoh bersama Emak Abah...

Assalamualaikum semua! (^_____^)V

Peristiwa ini berlaku semalam... Ya, semalam... Bukan 'Semalam Yang Hangat', tapi semalam di mana hujan tak ber-henti2 turun...

Saya, Emak, Abah, Wani, Amir dan Aiman berada di ruang tamu sambil menonton 'Nasi lemak Kopi O'... itu adalah rancangan wajib tonton bagi kami sekeluarga... Sambil2 itu, saya membaca suratkhabar, Abah bersarapan, Emak membaca suratkhabar, Wani pun membaca suratkhabar, Amir dan Aiman pula ber-siap2 untuk ke kelas taekwando...

Emak : Nadiah, Abah sibuk tanya bila nak kahwin... Umur dah meningkat... Nanti tak ada orang nak... Kalau ada yang berkenan, suruh je datang rumah...

Saya : (Meneruskan pembacaan suratkhabar)...

Emak : (Berkata pada Abah) Awak ni, anak dah depan mata, tak nak pula tanya... Asyik je tanya kat kita...

Abah : (Meneruskan memakan sarapan)...

Saya : Tak ada lagilah Emak... Orang single mingle lagi...

Emak : Kalau dah ada, suruh je datang rumah... Datang merisik...

Saya : (Diam seribu bahasa sambil meneruskan pembacaan suratkhabar)...


Sebenarnya, sudah banyak kali Emak bertnaykan hal yang sama... Kadang2 boleh jadi naik gaduh dengan Emak... Bukan gaduh teruk pun, cuma gaduh mulut... Bila sudah gaduh mulut, banyaklah hadis2 dan hujah2 mengenai jodoh yang keluar dari mulut saya ...

Saya tahu, Emak risau bila saya masih lagi belum lagi berkahwin walupun umur makin meningkat... Saya tahu Emak sebenarnya teringin hendak menimang cucu... Saya tahu ada kawan2 Emak yang sibuk bertanyakan perihal jodoh saya...

Harap Emak dan Abah bersabar... Kerana sesungguhnya saya telah banyak bersabar dengan kerenah orang2 sekeliling yang bertanyakan sendiri kepada saya mengenai jodoh saya... Dengan erti kata lain, mereka sibuk bertanya bila saya mahu berkahwin...

Setiap orang telah ditetapkan jodohnya... Yang berbeza hanyalah lambat atau cepat jodoh itu datang...





P/S : Saya mahu kahwin tahun ini! InsyaAllah... (^_____^)V

8 comments:

perindu_خلافة said... [Reply]

| datang ziarah .. (:

J.Syazwana said... [Reply]

kite pon boring bila orang asyik tanya je. hukhuk.

tapi kite tak ready lagik. naseb baik mak kite dah ade tiga cucu. tp tu lah dia asyik jugak tanya bila nak kawen. rindu nak sambut menantu lagi lettew. kihkih

Ema Blog said... [Reply]

In Shaa ALLAH...muga dipertemukan jodoh yg baik..

cawanmerah said... [Reply]

kebetulan,
saya pun anak sulung.
nama saya pun nadia. (xde 'h')
saya pun single mingle.

bezanya, mummy saya xpnah tanya bab kawen ni.
hahaha..

(malas nak pikir da..)

SiS NaD said... [Reply]

Encik Perindu ---> Terima kasih... Jemput ziarah lagi... (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Wana ---> Tapi Wana dah ada bf... Kurang sikit tekanan... Sis tak ada lagi... Huhu!

SiS NaD said... [Reply]

Kak Ema ---> Amin... InsyaAllah kak.. (^_____^)V

SiS NaD said... [Reply]

Cik Cawanmerah ---> Mungkin ur mother tak nak beri tekanan pada kamu... :)