Monday, June 6, 2011

Oh!!!~ Kenapa perlu bertangguh?

Assalamualaikum semua!~ (^_____^)V

Saya baru je siapkan claim bulan Mei... Jumlahnya, rahsia... Tapi bolehlah buat beli sebuah rumah banglo dua tingkat... Phewww!~ "Nampok beno kome ni nipu...". Ok, memang saya tipu... Bukan macam 'Tipah Tertipu'... Opsss!~ Ok2... Taknak cerita pasal PTPTN yang kononnya dok menipu students (tadi kat pejabat office sibuk bercerita mengenai PTPTN dengan rakan2 pejabat office yang seuniversiti dengan saya) dan taknak cerita pasal SL1M (pun jadi topik perbualan dengan rakan2 pejabat office yang seuniversiti dengan saya).

Tapi apa yang saya nak ceritakan ini ada kena mengena dengan claim... Ya, saya telah bertangguh buat claim dan akibatnya migrain saya datang... Walaupun saya dah siapkan hampir 90% claim saya pada minggu lepas, tetapi disebabkan bertangguh untuk 10% lagi yang hanya saya dapat selesaikan tadi, agak kelam kabut juga saya dibuatnya... Esok nak hantar, baru hari ini nak siapkan... Kenapa perlu bertangguh padahal ianya boleh dibuat 10 ratus tahun dahulu? <--- Ini adalah perumpamaan saya, so memang ianya tak logik...

Apa yang saya dapat lihat, kebanyakan orang suka bertangguh di dalam membuat sesuatu perkara... Tak kiralah perkara yang ingin dilakukan itu penting atau tidak, sikap bertangguh itu mesti ada di dalam diri masing2... Kenapa kita tak digalakkan bertangguh? Bak kata Tun Dr. Mahathir, 'Melayu mudah lupa...'. Di sini saya tak sepsifikkan kepada kaum Melayu sahaja seperti pepatah Tun Dr. Mahathir, tetapi untuk kaum2 lain juga... Bila dah bertangguh, perkara2 yang kita tangguhkan itu akan tergendala... Dan bila sudah bertangguh, kita akan lupa akan perkara tersebut... Bila dah lupa, memang tak akan teringat terus akan kerja itu, kecualilah tiba2 kita diberikan 'kesedaran' oleh seseorang atau kotak ingatan kita...

Itu dalam bab pekerjaan... Cuba bayangkan kalau kita bertangguh di dalam melakukan solat... Bila dah bertangguh tu, confirm2 kita akan lupa tentang perkara wajib itu... Bila tersedar, baru teringat yang kita belum melakukan solat... Tapi macam mana kalau waktu kita tersedar tu, waktu solat tersebut telah tamat? Qada'??? Tak patut... Untuk menqada'kan solat, ada syarat2nya dan bukan kerana sifat bertangguh yang kita sengajakan itu... Cuba bayangkan kalau kita bertangguh, dan perkara seumpama itu berlaku... Berapa banyak dosa yang telah kita lakukan?

So, cuba elakkan daripada menangguhkan sesuatu pekerjaan seperti dialog di bawah : 

"Ah.... Nanti2lah aku buat... Masa panjang lagi..."

"Nak buat ke taknak? Kalau aku buat sekarangpun bukannya dapat hasilnya hari ini... Esok2 la aku buat..."

Perkara ini saya tujukan buat umum dan khusus untuk diri saya sendiri... Entah bila diri ini akan berhenti untuk ber-tangguh2... Saya selalu ingatkan diri untuk tidak bertangguh membuat claim, tapi nampaknya saya tetap bertangguh... Huh!~


P/S : Saya harap saya tak akan bertangguh lagi untuk membuat sesuatu perkara.... (^_____^)V

No comments: