Monday, August 30, 2010

PuaSa (PeRKaRa2 YaNG MeMBaTaLKaN PuaSa)

Apakah perkara-perkara yang membatalkan puasa?

1. Makan dan minum dengan sengaja (ijmak ulamak); berdalilkan pemahaman dari ayat Allah; “…maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam) iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)…”. (al-Baqarah; 187)

2. Bersetubuh dengan isteri pada pada siang hari bulan Ramadhan walaupun tanpa keluar mani (ijmak ulamak); berdasarkan pemahamana dari ayat di atas.

3. Muntah dengan sengaja walaupun sedikit (berdasarkan pandangan Imam Malik dan Syafi’ie); berdalilkan hadis Nabi s.a.w.; “Sesiapa yang terpaksa muntah, maka (tidaklah batal puasanya dan) ia tidak wajib mengqadha’ dan sesiapa yang sengaja muntah, maka (batallah puasanya dan) ia wajib mengqadhanya” (HR Imam Abu Daud, Tirmizi, an-Nasai dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.). Mengikut pandangan Imam Abu Hanifah; tidak batal puasa kecuali banyak (penuh mulut). Jika muntah berlaku tanpa sengaja tidak batal puasa dengan ijmak ulamak.

4. Kedatangan haid dan nifas (ijmak ulamak); wanita apabila kedatangan haid atau nifas, maka batallah puasanya dengan sendirinya. Kemudian wajib ia menggantikan puasanya pada hari-hari lain di luar Ramadhan.

5. Mengeluarkan air mani dengan perbuatan secara lansung yang disengajakan seperti mengeluar dengan tangan (sama ada tangan sendiri atau tangan isteri), bercium atau berpelukan dengan isteri dan sebagainya. Adapun jika keluar mani kerana melihat atau berfikir/khayal, tidaklah membatalkan puasa –kerana ia seumpama mimpi- kecuali orang yang menjadi kebiasaan baginya. Namun begitu perbuatan tersebut adalah makruh. Begitu juga, jika yang keluar adalah air mazi, tidaklah membatalkan puasa.

6. Memasukkan sesuatu bukan makanan melalui saluran terbuka yang menyampai ke rongga perut, yakni memasukkan melalui mulut atau hidung. Perkara ini membatalkan puasa mengikut mazhab Syafi’ie, Malik dan jumhur ulamak dengan mengkiaskannya kepada makanan dan minuman.

7. Memasukkan ubat melalui lubang dubur; membatalkan puasa mengikut jumhur ulamak kecuali Imam Malik (mengikut satu pandangannya) dan Imam Daud.

8. Menitikkan air atau ubat ke dalam lubang telinga dan lubang kencing membatalkan puasa menurut Imam Syafi’ie. Begitu juga, menyedut ubat melalui hidung.[1]

9. Pengsan sepanjang hari akan membatalkan puasa dengan disepakati sekelian ulamak. Adapun tidur sepanjang hari tidak membatalkan puasa dengan ijmak juga.

10. Gila; jika seseorang itu menjadi gila, batallah puasanya kerana ia telah hilang darinya kelayakan untuk beribadah.

11. Berbekam (mengeluarkan darah); batal puasa mengikut Imam Ahmad. Jumhur ulamak tidak membatalkannya.

12. Berniat keluar dari puasa; batal puasa mengikut Imam Ahmad. Menurut Abu Hanifah, majoriti ulamak mazhab Maliki dan yang rajih dalam mazhab Syafi’ie; tidak batal puasa.

Nota kaki;

[1] Ketetapan umum dalam mazhab Syafi’ie; membatalkan puasa dengan memasukkan sesuatu ke rongga dalam badan (iaitu rongga halqum ke perut, rongga kepala (otak), usus dan pundi kencing) melalui saluran yang terbuka di badan. Sama ada benda yang dimasukkan itu kecil atau besar, makanan atau bukan makanan. Yang dimaksudkan saluran terbuka pada badan itu ialah mulut, hidung, telinga, kemaluan/faraj (saluran kencing) dan dubur (saluran berak).
 
SuMBeR : http://fiqh-am.blogspot.com/2008/07/puasa-perkara-perkara-membatalkan-puasa.html

Sunday, August 29, 2010

♥ kenape ALLAH temukan kita dengan org y salah ♥

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..


By : Sebutir Mutiara Seindah Wanita

Saturday, August 28, 2010

VeRy SaTiSFieD 4 ToDaY....

aRiNi, SaYeR MLaKuKaN RuTiN YaNG BLaKu HaNYe 2 TaHuN SKaLi n HaNye PaDeR BuLaN RaMaDHaN... RuTiN MeNgeCaT uMaH... SMaLaM BLi CaT NGaN MaK.. PuRPLe KaLeR... MaK YaNG PiLiH... n aRiNi SaYeR NGeCaT uMaH SeNSoWaNG... MaNG SaLuNYeR saYeR aKaN NGeCaT SeNSoWaNG... TaPi KaLi Ni, MaKiN TaMBaH PeNaT SBaB KNe aLiHKaN BaRanG2 KaT RuaNG TaMu Tu SoWaNG... aDiK2 G SKoLa, MaK BZ KaT DaPuR, aBaH LaKS KiJe.. HuHu!~ GiLeR PeNaT!!!~ KaKi PuN DaH SaKiT2 DaH Ni... TaPi SiYeSLY, M SaTiSFieD WiF My TaSK 4 ToDaY.... MiNGGu DePaN NaK WaT KuiH aYe LaKS... TaTau La NaPeR SaYeR Ni T'LeBeY RaJiN D KaLaNGaN aDiK BaDeK SaYeR... HaHa!~

Thursday, August 26, 2010

MaaFKaN SaYeR....

MaaFKaN SaYeR KaLau TaK DaPaT NaK MNyaMBuT HuLuRaN KaSiH DaRi KaMoo... MaaFKaN SaYeR KaLau TaK DaPaT NaK MNeRiMa CiNTa KaMoo... SaYeR SuDaH SeRiK B'CiNTa LaNTaRaN SuDaH BeBeRaPa KaLi GaGaL DaLaM B'CiNTa... SiYeS, SaYeR SeRiK uNTuK B;CiNTa!~ BaK KaTeR My BFF, NuRuL BRooKieS, "KiTeR RiSau aWaK JaDi SeRiK NaK B'CiNTa..." N aPeR YaNG D'RiSauKaNNyeR TLaH PuN T'JaDi... MaNG aDeR NiaT uNTuK MLaLui PNGaLaMaN B'CiNTa LaGi, TaPi KGaGaLaN YaNG T'aKHiR TLaH M'BuaTKaN SaYeR TaK SGGuP NaK HaDaPiNyeR LaGi... BiaRLa KGaGaLaN Tu M'JaDi YaNg T'aKHiR n TaKKaN aDa LaGi KGaGaLaN STeRuSNYa... BiaRKaN SaYeR TRuS B'SeNDiRi DaRiPaDa aTi iNi D SaKiTi n D PeRMaiNKaN... BiaRKaN SaYeR TRuS BeGiNi DaRiPaDa SaYeR M'BaZiRKaN aiRMaTa iNi uNTuK MeReKa YanG TLaH MNGeCeWaKaN... S'SuNGGuHNyeR SaYeR iNGiN B'SeNDiRi DaN TRuS B'SeNDiRi...

HaHa!~ SKaLi SKaLe LaYaN PeRaSaaN... SaYeR Mau KaWeN!!!!!!!!!!!~ :D

CoNGRaTS To My BeLoVeD BFF, NuRuL aiN MoHaMaD...

CoNGRaTS To My BeLoVeD BFF aTaS KeLaHiRaN aNaK SuLuNGNYa, SoWaNg BaBy BoY SBeRaT 3.55 KG PaDeR KoL 8:49 PaGi TaDi (26 oGoS 2010) Kat HoSPiTaL PaKaR JoHoR... aLHaMDuLiLLaH, KeDua2NyEr D DaLaM KeaDaaN SiHaT... HoPe HiDuP C MaMa n PaPa BaBy CeRia2 SLaLu DeNGaN KeHaDiRaN oWaNG BaRu DaLaM HiDuP MeReKa.... aMiN... ^_____^

Tuesday, August 24, 2010

KeCHiK BeSaR KeCHiK BeSaR.............. (-_-")

oNe oF My FReNS (My eX-RuMeT MaSeR MaTRiK; SeKDa) PNaH B'TaNYeR PaDeR saYeR... "NaD, TaK PeNaT Ke TaiP KeCiK BeSaR KeCiK BeSaR?" n SaYeR JaWaB, "TaKLa, DaH BeSe DaH..." HeHe!~ Tu JaWaPaNNyEr... Lau NaK Tau, DiRi iNi MaNG DaH T'BeSe MNaiP CaMNi... aSeR CaM uNiK, SeNi n KReaTiF... WaLLa!!!~ :D TaNGaN KiRi SeNTiaSe D BuTToN 'SHiFT' N JaRi JemaRi TaNGaN KaNaN YaNG aKaN M'MaiNKaN PRaNaN MNaip SuMeR HuRuF2 YaNg aDeR KaT KeYBoaRD PC Ni... PNaH SaTu KaLi Tu, NaK WaT SuRaT RaSMi, TeNGaH SYoK2 MNaiP, DaH pai KaT 'SaYeR YaNG M'JaLaNKaN TuGaS', BaWu PaSaN YaNG HuRuF2 LaM SuRat Tu KeCiK BeSaR KeCiK BeSaR... NaK TaNaK KNe La TaiP BaLiK... PNaT MaNG PNaT, TaPi Tu LaH, SaPeR SuH MaNDai2 BeSeKaN DiRi NaiP CaMTu.... HuHu!~ TaPi Ni PuN MRuPaKaN oNe oF My TRaDeMaRK... Lau NaMPaK TuLiSaN KeCiK BeSar keCiK BeSaR daH Tau DaH SaPeR eMPuNYa TuLiSaN/aYaT... NaK Tau aPeR YaNG KeCiK n aPeR YaNG BeSaR??? YaNG KeCiK D KHuSuSKaN uNTuK HuRuF2 VoKaL Je n YaNg BeSaR uNTuK HuRuF2 KoNSoNaN... TaPi KeKaDaNG HuRuF2 KoNSoNaN Tu JaDi KeCiK SCaRe TaK SNGaJe SBaB HuRuF KoNSoNaN aDeR BaNYaK.. HuHu!~

Monday, August 23, 2010

RaMaDHaN M'JeLMa LaGi....

RaMaDHaN DaTaNG LaGi... DaN iNi MRuPaKaN RaMaDHaN Ke-24 BaGi SaYeR... n KaLi Ke-18 SaYeR M'JaLaNi iBaDaH PuaSa... SoNoK SBeNaRNyeR BuLaN PoSe Ni... MaCaM2 aDeR.... aDeR BeBeRaPa PKaRe YaNG HaNYa BLaKu D BuLaN PuaSa DaN iTu MNuNJuKKan K'iSTiMeWaaN BuLaN PuaSa iTu... aNTaRaNyeR,SoLaT SuNaT TeRaWiH YaNg D LaKuKaN HaNya BuLaN PuaSa, BaZaR2 RaMaDHaN YaNG MeRiaH YaNG HaNYa MuNCuL PaDeR BuLaN RaMaDHaN (n JuaDaH2 YanG D JuaL KaT BaZaR Tu aDeR SeSeTeNGaHNyeR YaNG HaNYa BoLeH D JuMPai PaDeR BuLaN RaMaDHaN SaHaJa) n BuBuR LaMBuK (TaK KiSaH La Dari KamPuNG BaRu o KaMPuNG LaMeR)... So, KNe La MaNFaaTKaN BuLaN RaMaDHaN YaNG MuLia Ni KaN SeBaiK MuNGKiN... YeLaH, MaNeR la TaU KoT2 Ni RaMDhaN KiTeR YaNG T'aKHiR... NoBoDy'S Noe... So, MGa KiTeR SuMeR M'DaPaT KBeRKaTaN n K'ReDHaaN D BuLaN RaMaDHaN YaNG MuLia Ni... SaLaM RaMDHaN DaRi SaYeR.... ^_____^

Sunday, August 22, 2010

DuNiaKu BeRMuLeR D CNi....

SaLaM To aLL... DiS iS My FiRST TiMe WaT BLoG... n DiS iS My FiRST BLoG... aCT, TaK PaNDai SaNGaT LaM BLoG-MeM'BLoG' Ni n TaK B'MiNaT PuN NaK WaT MeMuLeR... TaPi BiLeR TeNGoK MeMBeR2 WaT BLoG N JaDiKaN MaCaM JuRNaL HiDuP DoWaNG, DiRi iNi RaSeR T'PaNGGiL GaKS NaK waT... SKuRaNG2NyeR LeH WaT LuaHaN aPeR YaNG T'PeNDaM LaM aTi Ni KaT CNi... SKaDaR NaK KoNGSi PNGaLaMaN, PeNDaPaT n NaSiHaT TeNTaNG aPeR YaNG PeRLu D LaLui LaM iDuP Ni... So, NJoY My BLoG.... :)